top of page
  • Writer's pictureKnjigožder

Isijavanje


AUTOR: Stephen King

NAKLADNIK: Lumen izdavaštvo


Još je jednom došao red na mene i na moj prijedlog za čitateljski klub. Nakon što sam se opekla sa izborom knjige Sinovi, kćeri (mislim, nisam se opekla, samo nam se knjiga nije svidjela – meni pogotovo), mozgala sam o žanrovima koje nismo čitali. Na um mi je pao horor, kojeg također ne čitam (mogla bi se još jednom opeći), ali kojeg ne čitaju toliko članice ni čitateljskog kluba. S obzirom da sa dotičnim žanrom nisam na ti, odabrala sam jedinog logičnog pisca, Stephena Kinga. Ono me je oduševilo toliko da sam se odvažila pogledati i film (da, imala sam noćne more), ali me The Stand ubio u pojam sa svojih 1300 stranica na engleskom jeziku. Kako obje knjige u sebi broje preko 1000 stranica, ne bi bilo fer odabrati ju za zadatak, osim ako mi za cilj tjeranje članica što dalje od sebe. Izbor je zato pao na njegovo kultno djelo koje ni sama nisam čitala – Isijavanje.

Hotel Overlook savršena je ljetna rezidencija u planinama Stjenjaka u Coloradu za sve one ponešto dubljega džepa. Zimi on zatvara vrata za sve posjetitelje jer je put do njega jednostavno neprohodan. Ipak, netko u hotelu mora ostati. Upravo zato, upravitelj hotela zapošljava Jacka Torrancea kao zimskog domara, kako bi pazio na Overlook dok nikoga nema. „Želim samo ono što je najbolje za Overlook. To je krasan hotel. Htio bih da i takav ostane.“Jack Torrance zna kako je taj posao (toliko stepenica ispod njegove razine, pomalo i ponižavajući) uistinu njegova posljednja prilika. Svojedobno je bio pisac koji je obećavao sa svojim književnim težnjama. Predavao je i u školi i bio na korak od stalnog zaposlenja. Ipak, alkoholizam ga je skoro koštao braka, dok ga je napad bijesa koštao učiteljskog posla. Stoga, očajnički želeći počistiti nered koji je napravio, završiti predstavu za koju se nada da će ga vratiti na staru slavu, ali i postati bolji muž i otac, Jack pristaje na posao koji će ga odcijepiti od ostatka svijeta. „Da stalno motri na nepredviđene mogućnosti.“ Wendy, iako još uvijek zabrinuta zbog muževa nasilnog ponašanja, dolazi s njim u hotel sa njihovim petogodišnjim sinom Dannyjem, nadajući se da će šest mjeseci odcijepljenosti od svijeta i pića pomoći da se stvari konačno vrate na svoje mjesto.

„Suze koje liječe su i suze koje peku i muče.“

Overlook se činio kao savršena oaza i luksuzno utočiste, pogotovo jer je obitelj Torrance doslovce spajala kraj s krajem. Jacka nije zabrinjavala ni povijest hotela, iako mu je golicala spisateljsku maštu. „A, svi veliki hoteli imaju svoje škandale.“ Na piće nije ni pomišljao, pisao je gotovo svake večeri. Činilo se da se odnos između njega i Wendy poboljšava. Možda su napokon mogli prijeći preko njegovog jedinog nasilnog ispada. Danny, pak, osjeća kako nešto nije u redu – s njim, s roditeljima i njihovim odnosom, ali i s hotelom. Sam Overlook je živ; ogroman i prazan, sa tajnama u gotovo svakoj prostoriji. Danny je svjestan ukletih kupaonica, odjekujućih sjećanja na razuzdane zabave, životinjskog vrta napravljenog od živice koji kao da oživljava, osinjih gnijezda. On ga zove i otkriva mu ono što gotovo nitko nije u stanju vidjeti. „Ovo neljudsko mjesto stvara ljudska čudovišta.“


Stephen King pronicljivo daje uvid u obitelj okrhnutu porocima, ulazi u njihovu dušu gdje možemo vidjeti koliko su zaista fragilni. Iako je Isijavanje puno više od prosječne priče o ukletom hotelu, ne može se poreći da je Overlook definitivno lik za sebe, sa svojim raspoloženjima, osjećajima i željama, što ga čini još više zastrašujućim. Ton Isijavanja sumoran je i uznemirujući, ali u isto vrijeme oštar i potaknut mučnim iščekivanjem. Slika mračnog, gotovo praznog hotela Overlook, izoliranog od svijeta u snježnim planinskim vrhovima, postaje simbolom straha i usamljenosti koji će vam ostati dugo u mislima nakon zaklapanja posljednje stranice. To je mjesto u kojem zlo obitava u sjeni, uvlačeći i obitelj Torrance i čitatelje u stanje nelagode. Prikaz Jackova sporog, ali sudbonosnog odlaska u ludilo provlači se poput prikrivenih slutnji kroz roman, vođen zlonamjernim duhovima i nasilnom poviješću hotela. Također, njegovo ludilo prikazano je i kao strašna posljedica njegovih unutarnjih previranja i izopačenosti. Kao rezultat toga, King otkriva da pravi osjećaj užasa leži u nejasnoj granici između nadnaravnog i psihotičnog.


Roman ima uporište u stvarnosti (donekle) – King je posjetio Stanley hotel koji mu je poslužio kao inspiracija, ali se i liječio od alkoholizma kao i kultni nam protagonist, Jack Torrance. Isijavanje je, na koncu, i zaslužno za Kingovu titulu kralja horora, objavljenog davne 1977. godine.

„Laskanjem se postižu čuda na ovom svijetu.“

Isijavanje mi je bilo strašno u toj mjeri da ga nisam čitala po mraku, pogotovo ne kada je muž radio noćnu smjenu. Kingovo me je pisanje u potpunosti obuzelo jer sam osjetila tu hladnoću koja ledi dah, kao i dlačice na vratu jer sam stalno imala dojam da me netko promatra. Toliko je maestralan da sam mogla čuti zvukove hotela preslikane na moj stan. Nije mi ni pomogla činjenica da je iza moje zgrade napušten hotel koji izgleda prijeteće po noći. Baš sam si našla savršen ambijent, zar ne?


Bila sam uvjerena kako će ostale članice biti jednako oduševljene (i zastrašene knjigom). Međutim, to se i nije dogodilo. Iako je Isijavanje dobilo ocjenu 4,2, što je dosta visoko, ipak nije ispunila očekivanja koja su imale od jednog horora. Isijavanje im i nije bilo toliko strašno. Zapravo, nije im bilo uopće strašno niti jezivo, čak su rekle kako ga ne bi svrstale u kategoriju horora, nego obiteljske drame. Sve ono što su Jack, Wendy i Danny vidjeli i doživjeli moglo bi se nazvati unutarnjim previranjima koji su se manifestirali na hotel. Vidite li vi koliko mi idemo duboko u analizu? Sve u svemu, razina oduševljenja nije bila na istom nivou. Zato su čitateljski klubovi zanimljivi :)


Stoga, ako tražite savršeni horor o ukletoj kući (ili hotelu), upotpunjen pomnom karakterizacijom, napetošću i dovoljno zastrašujućim antijunakom da vam se koža naježi, onda ne tražite dalje od Isijavanja Stephena Kinga (iako se ostale članice čitateljskog kluba ne bi baš složile sa mnom).


Slažete li se s činjenicom da je King kralj horora?


Grickajmo knjige zajedno!


Recent Posts

See All

Comments


  • Facebook - Black Circle
  • goodreas
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
bottom of page