top of page
  • Writer's pictureKnjigožder

Dođi prije mraka

„Neke su stvari previše strašne da bismo se ih sjetili.“

AUTOR: Riley Sager

NAKLADNIK: Fokus


Maggie Holt je kratak dio svog djetinjstva provela u poznatoj ukletoj kući, a njezina je obitelj zaradila milijune prodajom svoje priče. „Kako je to izgledalo? Živjeti u toj kući.“ Maggie je navikla na takva pitanja. Prije dvadeset i pet godina, ona i njezini roditelji, Ewan i Jess, preselili su se na viktorijansko imanje u ruševinama pod nazivom Baneberry Hall. Tamo su proveli tri tjedna prije nego što ih je nešto natjeralo u bijeg u gluho doba noći, što je Ewan kasnije opisao u memoarima pod nazivom Kuća užasa. Njegova priča o sablasnim događajima i susretima sa zlonamjernim duhovima postala je svjetski fenomen, što je gotovo upropastilo Maggieno djetinjstvo.


Nakon očeve smrti, Maggie je naslijedila Baneberry Hall. Iako je bila premlada da bi se sjećala bilo kojeg od događaja spomenutih u očevoj knjizi, ne vjeruje mu ni riječi. Duhovi, na kraju krajeva, ne postoje. „Činjenica da se ničeg od toga ne sjećam može značiti samo jedno – ništa se od tog nije dogodilo.“ Ali, kad se vrati u Baneberry Hall kako bi ga pripremila za osvježila i pripremila za prodaju, njezin je povratak na imanje sve samo ne topao. Ljudi sa stranica knjige njezina oca vrebaju u sjeni, a mještani nisu oduševljeni što je njihov gradić opet postao ozloglašen. Još više uznemiruje sam Baneberry Hall – mjesto koje nagovještava mračna djela i neobjašnjiva događanja.


Kako dani prolaze, Maggie počinje vjerovati da je ono što je njezin otac napisao više činjenica nego fikcija. Da je, bilo kako bilo, netko - ili nešto - ne želi ovdje. I da bi mogla opet biti u opasnosti . . . „Moj je otac mrtav. Čitav je život od mene skrivao istinu o Baneberry Hallu. A sada sam ja vlasnica te kuće. Što znači da mi pripadaju i svi njezini duhovi, bili oni stvarni ili izmišljeni.“

„Ljudi lažu samo ako skrivaju nešto. Ili nekog žele poštedjeti istine.“

Dođi prije mraka mračan je roman, tajanstven, pun nagađanja, iznenađenja i nevjerice. Riley Sager posebno dobro zamagljuje granicu između činjenica i fikcije, spajajući uobičajeni element uklete kuće sa suvremenijim obilježjima trilera. Dok su neki od obrata predvidljivi, pa čak i formulirani, drugi će vas sigurno iznenaditi, a bez obzira na to navijate li za nadnaravni završetak ili racionalnije objašnjenje u skladu s žanrom trilera.


Sager stvara bogatu, duboko prijeteću atmosferu koja me cijelo vrijeme držala prikovanom za knjigu. Jasno sam mogla zamisliti Baneberry Hall sa svojim blistavim ulaznim lusterom, prepunim starog namještaja, s ubojstvom i ludilom. Napetost je konstantno rasla jer je autor izmjenjivao poglavlja između Maggienog današnjeg iskustva i poglavlja iz očeve knjige. Dođi prije mraka je sjajno napisan, prekrasno jeziv roman, kojega je jednostavno nemoguće odbaciti. Čitajte ga prije mraka, ali kada odete na spavanje svakako ostavite upaljena svjetla.


Maggie je fantastična pripovjedačica i iako sam imala trenutke kada sam sumnjala u Maggieno proživljeno iskustvo, bila sam jako oduševljena njezinom naracijom. Kroz Maggien lik, Sager elegantno hoda vrlo tankom linijom između priče koja je u potpunosti nadnaravni triler i priče koja je do srži utemeljena u stvarnosti. Maggiena je ipak ona perspektiva u koju ćemo vrlo lako povjerovati: ona je nepokolebljivi skeptik prema pričama o duhovima svog oca, žena koja radije promatra svijet kroz opipljive činjenice, a ne kroz legende. Kroz Maggienu naraciju, Dođi prije mraka postaje više od jednostavne priče o duhovima: predstavlja priču o ženi koja pripovijeda događaje iz vlastite prošlosti.

„Kad zuriš u bezdan, i bezdan zuri u tebe.“

Opus Rileya Sagera već sam upoznala kroz Zadnje što sam vam lagala, pa sam znala što sam otprilike mogla očekivati. Mogu vam reći kako je Zadnje što sam vam lagala sjajna knjiga, no Dođi prije mraka apsolutno fantastična knjiga! Čitala sam ju nakon što sam rodila, tijekom dana kada je malena spavala. Bilo je ljeto, svi su bili na plaži, a ja s njom u kući i čitala u tim kratkim pauzama. Nisam je se mogla zasititi! Nisam ju čitala po mraku, ali sam svejedno imala noćne more. Toliko je bila dobra i toplo vam preporučam da ju pročitate! No, da stvari budu sasvim jasne, Dođi prije mraka nije priča koja će vas natjerati da zastanete i razmislite o pročitanom analizirajući svaki detalj. Riley Sager nije napisao društvenu alegoriju i ne pretvara se da će vam u svom romanu ponuditi likove koje ćete voljeti zauvijek. Ono što obećava, međutim, je štivo koje izaziva jezu. Što vam više treba?


Koji roman je u vama izazvao jezu?


Grickajmo knjige zajedno!


Recent Posts

See All

Comments


  • Facebook - Black Circle
  • goodreas
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
bottom of page