top of page
  • Writer's pictureKnjigožder

Čovjek zvan Ove

Updated: Apr 29, 2023


AUTOR: Fredrik Backman

IZDAVAČ: Fokus


Čovjek zvan Ove me je progonio dosta dugo. Svaki put kad sam otvorila Goodreads netko je čitao Ovea. Ako nije čitao njega, čitali su Baku (Moja baka vas pozdravlja i kaže da joj je žao). I svi, baš svi su hvalili tu knjigu. A kako mi je knjiga doslovce iskakala iz paštete, morala sam ju i ja pročitati.


Guess what? Fredrik Backman je švedski pisac koji NIJE napisao triler ili krimić! Kad sam ja to vidjela na naslovnici knjige, pomislila sam da se netko zabunio. Švedi pišu krimiće ili trilere. Švedi proizvode namještaj. Švedi rade izvrsne mesne okruglice. Švedi ne pišu humoristične, dirljive knjige!


„Svi putovi kojima hodamo u životu na ovaj ili na onaj način vode do nečega što je za nas predodređeno.“

Ove ima 59 godina i vozi Saab. To su jedine činjenice koje su zaista bitne. Čak nije ni bitno koliko Ove ima godina, već da vozi Saab. Jer po autu se čovjek poznaje. Ako mi ne vjerujete, pitajte njegovog susjeda Runea s kojim više ne priča. Naime, Rune je kupio BMW. Dovoljan razlog za prestanak prijateljstva.


„Svaki čovjek mora znati za što se bori.“

Ove je tip susjeda koji bi vas vjerojatno jako živcirao. Svakodnevno promatra stanje ulice, provjerava da li je sve na svojemu mjestu, a ako nije, odmah to ispravlja. Ne možete napraviti ništa po susjedstvu, a da on to ne sazna ili ne odobri. Ide vam na živce jer se zbog njega ne možete voziti autom po naselju. Ide vam na živce jer baš uvijek morate staviti bicikl u spremište. Ide vam na živce jer on ima onaj alat koji baš vama fali.


Ove je i tip osobe koji bi vas vjerojatno živcirao. Znate onu situaciju kad čekate u redu, raste vam nervoza jer u trgovini, banci ili pošti radi samo jedna blagajnica ili službenica, red je ogroman, a njima se nigdje ne žuri. Vi imate samo par sitnica u rukama ili morate platiti samo jedan sitan račun i taman kad mislite da ste na konju, ispred vas je netko tko će s blagajnicom raspravljati zašto mu nije vratila tu jednu lipu. Ili će ju pitati zašto je nešto na akciji, a ovdje na blagajni je puna cijena? Vama je već svega preko glave, da bi mu vi iz svog džepa vratili tu jednu lipu. Platili bi mu i taj proizvod po punoj cijeni, samo da se već jednom makne s puta! I ne, neće odustati nikad!


I vi ste vjerojatno jednom izgubili živce, pa ste bez obzira na goleme redove proveli određeno vrijeme raspravljajući se s blagajnicom ili nekim službenikom o stvarima koje nisu logične ili o lipama koje moraju biti vraćene. Ali, Ove to bez iznimke radi uvijek! „Danas ljudi tako često mijenjaju svoju riječ da je postalo suvišno razmišljati o nečem trajnom. Vrijednosti? Za to više nitko nije mario.“


Ove je skeptičan i prema ljudima. Smatra kako ne može vjerovati osobama koje su više od 185 centimetara jer mu je neshvatljivo kako je moguće da toliko visokom čovjeku krv dođe do mozga.


Također, ne vjeruje ni tehnologiji. Ove sve radi sa svoje dvije ruke. To je još jedan od razloga zašto bi vam Ove mogao ići na živce.


„Ovo je svijet u kojem čovjek postane zastarjeli model puno prije nego što prođe njegovo vrijeme. Cijela zemlja stoji i plješće činjenici da više nitko nije u stanju ništa učiniti kako spada.“

Onda shvatite da Ove ima principe. Kojih se uvijek drži, bez obzira o kojoj je situaciji riječ i bez obzira o kojim ljudima se radilo. I neće posustati nikad. Čak i ako se radi o borbi s vjetrenjačama.


„Dobro napravljen posao sam je po sebi nagrada.“

Ove me je u početku živcirao. Radnja mi je bila sumorna i stvarno mi je svaki njegov potez dizao živac. Stranicu po stranicu, moje se mišljenje mijenjalo. Nisam htjela da knjiga završi i namjerno sam odgađala čitanje kako bi se Ove i ja družili.


Čovjek zvan Ove nas je na čitateljskom klubu u velikoj većini ujedinio u mišljenjima. Na početku nam je Ove jednostavno bio naporan – ti njegovi čudnovati principi, nekoliko pokušaja samoubojstva, manjak emocionalne inteligencije, ljutit, srdit, neprilagođen. No, do kraja knjige osvojio je naša srca u tolikoj mjeri da je većina nas pustila suzu ili dvije. Neke je likom podsjetio na djedove, neke na same sebe (u toj sam skupini). Iako na momente predvidljiva, knjiga nas nije razočarala i uživale smo u njoj. Svidjelo nam se kako Backman prikazuje usamljenost i obične, svakodnevne stvari. Sve u svemu, ukupna ocjena je 4,78. Sve smo dale čiste petice, osim jedne čitateljice kojoj nije odgovarao humor koji se veže uz samoubojstvo, što je zapravo cijeli jedan segment o kojem nismo promišljale.


Također, ovaj smo put raspravljale i o prijevodu. Naime, Ove nije preveden sa švedskog na hrvatski. Mi čitamo izdanje koje je prevedeno s engleskog, što nam je bilo čudno jer se skandinavski pisci u Hrvatskoj dosta čitaju. Taj nam je potez bio nelogičan jer nam je na početku zaista otežavao čitanje. Imale smo dojam da se prevoditelj na početku „zagrijavao“ i da su zato rečenice bile čudne. Tko će ga znati!


„Treba ti samo jedna zraka svjetla da otjera sve tamne oblake.“


Ipak, Ove vam se uvuče pod kožu, htjeli vi to ili ne. Bez obzira na njegove principe i nepokolebljivu strast prema redu i kontroli, ima toplo srce. Doduše, srce koje se skriva ispod čahure, ali jednom kad pokucate, dobit ćete prijatelja za cijeli život.

Tko je vaš Ove?

Grickajmo knjige zajedno!



Recent Posts

See All
  • Facebook - Black Circle
  • goodreas
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
bottom of page