top of page
  • Writer's pictureKnjigožder

Dva muža Karoline Lotman


AUTOR: Midhat Ajanović - Ajan

NAKLADNIK: Ibis Grafika


Odmah ću vam reći na početku. Velika je vjerojatnost da vam neću moći dočarati genijalnost ove knjige. Ustvari, nikako to neću uspjeti, tako da vas molim da ipak prihvatite kako je ovo najbolje što sam mogla.


Dok sam radila post o knjigama za Interliber 2018. godine, na stranicama Ibis grafike mi je zapala za oko upravo ova knjiga. Isključivo zbog naslova. A onda sam pročitala da je riječ o zajednici poliamori i to mi je bilo sasvim dovoljno.


„Čovjek mora voljeti da bi razumio samog sebe.“

Nisam nikad čitala nešto o takvoj zajednici, niti sam pročitala nijednu recenziju na tu temu, pa sam mislila da bi bilo zanimljivo napisati recenziju o toj knjizi. Ne mogu vam opisati količinu sreće što sam ju uočila i što sam ju pročitala. Stoga, krenimo redom!


„Postoji li i što jezivije od starih fotografija na kojima vidimo sjene onoga što smo jednom bili?“

Prvo moramo objasniti što je to uopće zajednica poliamori. Prema Wikipedii, „višeljublje ili poliamorija (od starogrčke riječi πολύ, "više" i latinske riječi amor za "ljubav") naziv je za održavanje intimnih odnosa − romantične i/ili seksualne prirode − s više od jedne osobe, a uz znanje i pristanak svih partnera. Poliamorija se razlikuje od poligamije u tome što odnos sa trećim partnerima ne uključuje ili ne mora uključivati brak. Osobe koje sebe smatraju da su višeljubci obično odbacuju pogled da su snošaj i relacijska isključivost osnovne za ljubav između dvije osobe koja ima odlike da je: duboka, odana i dugoročna. Snošaj nije osnovno žarište višeljubnog odnosa, i obično privlači ljude koji traže dugoročne odnose s više od jedne osobe na principima uzajamnog razumijevanja. Kod višeljublja snošaj je samo jedan dio odnosa između dvije osobe koje može ali ne mora se održavati. Višeljubni odnosi su jako različiti od slučaja do slučaja, te ne postoji neka ustaljena praksa za one koji ulaze u takve međusobne odnose. Za mnoge višeljublje se treba idealno zasnivati na sljedećim vrijednostima: osobnih i kulturnih vrijednosti, povjerenju, pregovaranju, održavanju privatnosti i osobnih granica, prevladavanju ljubomore, posesivnosti i odbacivanje ograničavajućih društveno/kulturnih granica. Snažne intimne veze se mogu razviti između tri i više osoba, koje mogu ali ne moraju trajati do njihove smrti i ovakav pristup intimnom životu zahtjeva savitljivost u odnosu što se nalazi unutar veze a što ne, i ovo što se nalazi u odnosu a što ne je neprekidno u razvoju. Za razliku od varanja ili preljuba, višeljublje zagovara ideologiju gdje se između stranaka u odnosu mora zalagati na: otvorenosti, dobroj volji, istinoljubivosti u priopćavanju, i etičkom ponašanju“.


„Netko te proglasi ovakvim ili onakvim, ali to ne mijenja bit stvari. Ono si što si.“

„Harald je, naime, živio u jednoj bračnoj kombinaciji koja je meni bila strana kao strani jezik. On je, naime, dijelio suprugu s još jednim muškarcem po imenu Simon. Ne, nije to bio menage a trois, ne Jules et Jim gdje bi oni sve troje živjeli skupa, već se radilo o dva odvojena slučaja, dva braka, dva stana, dva automobila, dvije police osiguranja, ali jedna supruga po imenu Karolina Lotman. Gospođa Lotman je, dakle, prema njihovom dogovoru živjela dvadeset šest tjedana godišnje s Haraldom i drugih dvadeset šest sa Simonom, a to u moju staromodnu pamet nikako nije htjelo ući.“


„Što čovjek vidi više vremena pred sobom to mu je teže odreći ga se.“

Karolina Lotman bila je samozatajna umjetnica s kojom se njeni susjedi Mirela i Enver nisu pretjerano družili. Enver i Mirela su se družili s muževima, Simonom i Haraldom, isključivo odvojeno, ovisno o tome koji je muž bio na redu na život s Karolinom.


„Korijeni čovjekovi su previše duboki i žilavi da bi se iz njih mogao otrgnuti.“

Enver i Mirela doselili su se u Švedsku devedesetih godina prošlog stoljeća iz Bosne. Svoju starost žive u mirnom predgrađu. Oboje su bolesni i svjesni su svakog dragocjenog trenutka jedno s drugim. Mirela ima karcinom, pa često mora na kemoterapije. Enver ima problema s kralježnicom, pa odluči ići na operaciju. S obzirom da mu nije ugodno misliti o bolovanju i procesu oporavka, pogotovo o tim poodmaklim godinama, nije ni svjestan što će mu upravo ta operacija donijeti. Alibi.


„Svi odnosi temelje se na priči, ne na istini.“

U noći u kojoj je on bio na operacijskom stolu, Mirela, Simon i susjed Jakob večerali su punjene paprike. Napravili su više za Karolinu. Karolina ih je pojela i nađena je mrtva. Tko je ubio Karolinu Lotman?


Tu na scenu stupa detektiv Lars Dahlin, koji odmah na početku istrage povlači neočekivane, pa čak i sulude poteze. „Vjerojatno je svaka treća knjiga koju sam pročitao i svaki drugi film koji sam vidio bio neka vrsta krimića, ali nigdje, ni u najotkačenijoj parodiji trilera nisam se susreo s tako šlampavom i nonšalantnom istragom zločina.“


„Bol mora stanovati u čovjeku kako bi njena suprotnost bila vidljiva.“

Ono što je najzanimljivije od svega je što je roman pisan iz perspektive Envera. Ja sam mislila da će biti neutralan pripovjedač ili da će radnju voditi detektiv. Enver je donio dašak svježine u kriminalistički roman.


Iako sam bila svjesna toga da vam neću puno napisati o radnji u recenziji, jer je sve vezano za proces istrage i za život nakon ubojstva, ja sam toliko puno zapisivala tijekom čitanja, da bi možda bilo bolje da sam prepisala cijelu knjigu.


„Čovjek od riječi je prije svega onaj koji ispunjava obećanja dana samom sebi.“

Očekivala sam dobar krimić, ali sam dobila puno, puno više. Ova me je knjiga zaokupila u svakom mogućem smislu i dala mi toliko tema za razmišljanje. Otvorila mi je jedan cijeli novi svijet.


Osim toga, u knjizi se nalazi jako puno prijedloga za čitanje, pa ako nemate inspiracije, uvijek možete zaviriti unutra!


Knjiga je jako čitljiva, ali je puna filozofskih, političkih, moralnih i vjerskih razmišljanja, koja će vam ostati u pamćenju dugo nakon čitanja knjige.


„Prošlost se oblikuje prema standardima sadašnjosti. Povijest svijeta, povijest naroda i povijest čovjeka tek je projekcija sadašnjosti na zamućenom ekranu prošlosti.“

Koja vas je knjiga neočekivano začarala?


Grickajmo knjige zajedno!


46 views0 comments

Recent Posts

See All
  • Facebook - Black Circle
  • goodreas
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
bottom of page